Reflecties

Februari 2015

Tijdens het lesbezoek van Matthijs in het begin van het schooljaar heeft hij me een tip gegeven die ik nu nog dagelijks gebruik ik mijn lessen. Soms kan een hele kleine, simpele aanpassing zo veel verschil maken in een les die je geeft en de waarde die hij heeft voor leerlingen en dat geldt ook voor de tip die hij me gaf: In plaats van zelf iedere dag met ‘news of the day’ te komen, laat de kinderen hun belangrijkste nieuws vertellen. Datgene dat ze gelezen hebben in de krant, gezien hebben op het nieuws dat impact heeft gemaakt in het Engels/in het kort te vertellen. Dat levert niet alleen goed oefenmateriaal voor ‘speaking skills’ maar ook geeft het mij een inzicht in de belevingswereld van de kinderen. Daarnaast vraagt het hen een beroep te doen op kritisch nadenken. Want, ik ga er niet mee akkoord dat een leerling een nieuwsitem vertelt en daarmee klaar is…Nee, ik wil dat die leerling en alle anderen nadenken over hetgeen er gezien, gelezen is. Wat vind je daar nou van? Een kleine greep uit de onderwerpen die we besproken hebben:

‘Civil War in Syria’ – ‘Ebola-virus’ –  ‘Russia-Georgia’ – ‘Islamic State’ – ‘Lunar Eclipse’ – ‘Nobel Peace Prize’ – ‘White police officers killing innocent civilians in US’ – ‘UEFA cup’ – ‘Hong Kong Protests’ – ‘Remembering Flight 17’ – ‘Eating Consciously’ – ‘Reading – important or not?’ – ‘Zwarte Pieten-discussie’ – ‘Healthcare in Holland’ – ‘Being a student in 2018’ – and many more

Januari 2015

Door persoonlijke omstandigheden heb ik mijn reflecties laten liggen en heb ik geen contact gehad met Matthijs over mijn stage. Dat wil niet zeggen dat ik niet bezig ben geweest met de stage en het nadenken over wat goed gaat en wat beter kan. Matthijs had me na het lesbezoek gezegd dat ik me vooral zou kunnen gaan verdiepen in het vakdidactische aspect van het doceren in de bovenbouw. Ik ben het daarmee eens. Laat ik de 7 competenties nog eens onder de loep nemen en kijken waar ik nog meer te leren heb (er natuurlijk van uitgaande dat een docent nooit uitgeleerd is):

  • Interpersoonlijke competentie
  • Pedagogische competentie
  • Vakinhoudelijke en didactische competentie
  • Organisatorische competentie
  • Competent in het samenwerken in een team
  • Competent in het samenwerken met de omgeving
  • Competent in reflectie en ontwikkeling

Ik bied de te leren stof zo aan zodat leerlingen er op hun eigen niveau, manier mee aan de slag kunnen gaan

Ik maak leerlingen zelf verantwoordelijk voor hun leerproces

Ik maak een toets zo zodat het geleerde ook daadwerkelijk getoetst wordt en ik kan zien of een leerling op een gewenst niveau zit.

Oktober 2014

Ik ben nog redelijk nieuw in het onderwijs. Slechts 6 jaar geleden heb ik mijn Bachelor afgerond en ben toen meteen als docent Engels aan de slag gegaan op een vmbo-t/havo school in Oss. Omdat docenten in het vmbo niet voor het oprapen lagen, werd ik voor het overgrote deel in de vmbo-klassen ingezet. En hoewel ik het er enorm naar mijn zin had, wist ik dat ik meer met mijn vak wilde dan ik op dat niveau kwijt kon. Nu bestaat het vak docent natuurlijk uit meerdere componenten, maar ik spreek hier over het vakinhoudelijke (Engels) component. Op het Jacob Roelandslyceum kreeg ik de kans met havo en vwo leerlingen te werken. Wat heerlijk om nu eens echt met Engels bezig te zijn in plaats van ‘politie-agentje’ te spelen. Zo voelde het voor mij op het vmbo: ik was meer bezig de leerlingen bij de les te houden, te corrigeren dan hen echt Engels te leren.

Dit schooljaar 2014/2015 geef ik les aan, naast onderbouwklassen, twee vwo-4 klassen. Een klas heeft 31 leerlingen, de ander 25. De dynamiek is goed: tussen mij en de leerlingen bestaat een goede werkrelatie. Dat merkte Matthijs (van den Ouden/FCD) ook op toen hij in oktober mijn les kwam bezoeken. De leerlingen luisteren, zijn geinteresseerd in wat ik te vertellen heb en er is respect. Ik weet wat mijn Strengths zijn en interpersoonlijk contact is daar 1 van. Leerlingen voelen zich, over het algemeen, bij me op hun gemak en weten dat ik weinig onderwerpen uit de weg ga. Ik vind dat leerlingen kritisch moeten zijn op zichzelf maar ook op degene die hen lesgeeft en de manier waarop dit wordt gedaan. Het allerbelangrijkste vind ik dat ze nadenken, een mening vormen, reflecteren, respect tonen en hun mening durven en kunnen uiten. Dit is iets wat ik altijd laat terugkomen in de les. No matter wat het onderwerp van het boek is waaruit we werken (Of Course). De manier die ik tot dan toe gebruikte om leerlingen tot het formuleren van een mening ‘te dwingen’ was het bespreken van 1 onderwerp uit het nieuws. Bij mij is in de bovenbouw ‘doeltaal voertaal’ dus alles moet in het Engels. Het maakt niet uit hoe je het doet, als je het maar doet. Leren doe je door het te doen. En alles in een veilige omgeving. Ik zeg altijd tegen mijn leerlingen: de eerste 5 jaar is een speeltuin, hier mag je ontdekken, oefenen, vallen en weer opstaan. Maar een vereiste is dat je ontdekt en oefent!

Terug naar mijn ‘nieuwsonderwerpen’ die ik zelf uitkoos. ‘News of the Day’ noem ik het. Meestal is het een onderwerp waarover een mooie, kleine discussie kan ontstaan. Ik vertel het nieuws in het Engels en ik vraag leerlingen, door ze aan te wijzen, naar hun mening. In het begin kwamen de meningen wat hortend en stotend, maar naarmate de leerlingen doorhadden dat dit een dagelijks terugkerend item was, was het voor hen niet eng meer. Het mooiste vond ik wanneer er, zonder mijn tussenkomst, een echte discussie ontstond. Ik vind het geweldig om te zien hoe puur deze leerlingen reageren, maar ook met interesse luisteren naar elkaars mening.

Matthijs complimenteerde me aan het einde van de les met mijn omgang met de leerlingen. Hij vond het een boeiende les. Wel was hij wat geintimideerd door de hoeveelheid stoelen en tafels en leerlingen in een betrekkelijk klein lokaal. Hij gaf me als tip de volgende keren de leerlingen zelf met nieuwsonderwerpen te komen. Ga ik toepassen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s