Reading

Het lezen van de verplichte literatuur is voor leerlingen vaak een straf. Voor de meesten in elk geval. De zuchten die ik hoor wanneer ik een klas vertel dat er ook dit jaar weer een boek gelezen ‘moet’ gaan worden zijn niet op 1 hand te tellen. En ik begrijp het ook: wanneer iets verplichte kost is, wordt het al minder leuk om te doen. Zelfs ik, alhoewel ik dol ben op lezen, heb moeite te beginnen met de literatuur die ik moet lezen voor de opleiding. Gewoon, omdat het op de lijst staat, ga je er vanuit dat het dus wel minder leuk zal zijn. En dat vertel ik de leerlingen ook. Dat ik soms ook wel moeite heb met lezen, puur omdat het ‘moet’. Dat vinden ze fijn: eindelijk iemand die hen begrijpt. Inderdaad….Maar toch moet het! Want van lezen word je slimmer. Van lezen groeit je woordenschat. Lezen zorgt ervoor dat je je fantasie gaat gebruiken en je wereld groter wordt.

Verplichte kost in de bovenbouw: Jamaica Inn, Girl with the Pearl Earring, Rebecca, The Hobbit, Cement Garden, Chocolate War en nog wat andere klassiekers.

Ik probeer mijn leerlingen enthousiast te maken zodat ze niet alleen het verplichte boek lezen. Ik heb een box met ‘horrible histories’ gekocht, die in het lokaal staat te blinken. Ook vertel ik hen over een boek wanneer ik iets moois heb gelezen. Laatst heb ik weer 3 boeken gekocht voor young adults. En blijkbaar ben ik zo enthousiast dat vorige week maar liefst 5 leerlingen uit V4 vroegen of ze een horrible histories boekje mochten lenen. Het boek dat ik nu aan het lezen ben, All the Bright Places, heb ik beloofd aan Britt uit V4 en Mike uit dezelfde klas wilde het graag na haar lezen.

En daar doe je het nou voor!

Geef een reactie

